Sunday, March 15, 2020



Indahnya jalinan persahabatan  penyair nusantara antara Indonesia  dan Malaysia serta negara ASEAN lainnya terjalin dari gubahan karya puisi. Itulah yang saya rasakan, saat saya mendapat undangan dari Malaysia  seperti ini


Saya mengirimkan puisi saya  pada tanggal 24 Mei 2018, dengan judul Tasbih bumi 1 dan 2

Serumpun : Untuk Penyair Nusantara serta Nisbi Kehidupan

Panitia pengumpulan Puisi  Kembang Mewangi Konvensyen Penyair Malaysia
serta kurator inspiratif  yakni Wanrazuhar,  Norazimah Abu Bakar dan Wacana Minda dan saya beruntung puisi saya lolos dan dalam antologi  puisi kembang Mewangi dan beruntung berangkat menuju Klantan dan menjalin kehangatan bersilaturrahim antar penyair Malaysia  dan nusantara


Saya menerima undangan via email  dari penyair presiden Persatuan Penyair Malaysia,  DR. A. Rahim Bin Abdullah tertanggal  25 juni 2018, seperti di bawah ini


Yang Dihormati,
Edrida Pulungan,

Jalan Mahakam no.58 Pancoran Mas, Depok, 16433,
Jakarta,Indonesia.

Tuan/Puan,
UNDANGAN MENGHADIRI KONVENSYEN PENYAIR DUNIA 2018 (KONPEN 2018)

Dengan segala takzimnya perkara di atas dirujuk.

Untuk makluman pihak tuan/puan, Persatuan Penyair Malaysia bersama-sama rakan sinergi
Dewan Bahasa dan Pustaka, Universiti Malaysia Kelantan, Institut Terjemahan & Buku Malaysia, Jabatan Kebudayaan dan Kesenian Negeri Kelantan, dan Majlis Daerah Bachok akan menganjurkan konvensyen ini dalam usaha memartabatkan kesusasteraan dan keindahan lokaliti di mata dunia.
Justeru itu, pihak kami berbesar hati mengundang pihak tuan/puan menyertai acara ini selaku
delegasi negara masing-masing. Maklumat acara adalah seperti berikut:

Tarikh : 20-22 Julai 2018
Masa : 8.30 pagi – 11.00 malam
Tempat : CT Resort, Pantai Chap, Bachok & UMK Bachok,Kelantan
Tema : Penyair, Alam dan Bisik Pada Tuhan

Sehubungan itu tuan/puan dimohon agar dapat melengkapkan pendaftaran di dalam pautan yang
disediakan sebagai pengesahan kehadiran. Sebarang maklumat lanjut, tuan/puan boleh menghubungi
Saudara Wacana Minda di talian 019-9960099. Segala perhatian dan kerjasama daripada pihak tuan/puan
amat kami hargai dan didahulukan dengan ucapan ribuan terima kasih.
“ BERSAMA MERAKYATKAN PUISI ”


( DR. A. RAHIM BIN ABDULLAH)
Presiden,
Persatuan Penyair Malaysia.

Tibalah saya di Malaysia tanggal


Prof/Prof.Madya/Dr/Datuk/dato'/Datin/Tuan/Puan,

Bersama-sama ini disertakan surat undangan Konvensyen Penyair Dunia 2018 (KONPEN 2018) .

Penyertaan pihak Prof/Prof.Madya/Dr/Datuk/dato'/Datin/Tuan/Puan amat dialu-alukan untuk bersama-sama memartabatkan kesenian, kesusasteraan dan warisan kebudayaan negara di samping memperkenalkan keindahan lokaliti setempat dan mengakrabkan lagi jalinan kesusasteraan rentas negara. Keprihatinan pihak
Prof/Prof.Madya/Dr/Datuk/dato'/Datin/Tuan/Puan didahulukan dengan ucapan ribuan terima kasih . 

Berkolek air berkayuh pulang,
Nelayan gembira penuh muatan;
Konvensyen Penyair bakal menjelang,
Harum negara semerbak ingatan.


"BERSAMA MERAKYATKAN PUISI"

WACANA MINDASetiausaha Agung Persatuan Penyair Malaysia (PENYAIR),Aras 5, Bangunan Lama, Dewan Bahasa dan Pustaka,Jalan Dewan Bahasa, 50460 Kuala LumpurMalaysia.Telefon : 019-9960099




Saya memang sangat senaag membuat karya puisi tetntang budaya serta jalnina puisi serumpun, karena buku puisi pertama saya juga soft launching di Brunai Darussalam tanggal 25 April 2016 yang juga mendapat sambutan Dubes Indonesia di Brunai darussalam yakni Bu Qomar.

Saya juga diundang memebacakan puisi " serumpun" saat Wakil Menteri Luar NeGeri hadir ke Jakarta dalam peresmian Nusa Sentris yang melekatkan hubungan antar negara Indoensia dan Malaaysia



Gambar : Edrida Pulungan Membacakan puisi serumpun


saya juga menerima undangan untuk pemberian anugerah melayu award




Saat berada di kelantan saya mengikuti dengan seksama acara konvensi penyair yang juga diwali dengan seminar terkait kesusasteraan Malaysia


Gambar : Edrida Pulungan Membacakan puisi serumpun


0 comments:

Post a Comment